8 دسامبر 2023 - بر اساس یافته های مطالعه ی اخیر که در مجله Infectious Diseases Now منتشر شده است، آنتی بیوتیک دالباوانسین(dalbavancin) پتانسیل امیدوار کننده ای را در مدیریت استئومیلیت پای مرتبط با دیابت، یک عارضه شدید که بیماران مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد، نشان داد.

در مجموع سیزده بیمار از ژانویه 2019 تا دسامبر 2021 وارد این مطالعه شدند، 85 درصد از افراد تحت درمان جراحی قرار گرفته بودند که شدت موارد درگیر را نشان می دهد. همچنین این پژوهش شامل بیمارانی بود که حداقل یک دوز 1500 میلی گرمی دالباوانسین دریافت کرده بودند. دالباوانسین به عنوان خط اول درمان برای 46 درصد از این افراد تجویز شد، در حالی که 54 درصد دیگر این آنتی بیوتیک را به دلیل عوارض جانبی مرتبط با درمان های قبلی، به عنوان گزینه ی خط دوم دریافت کردند.

در این مطالعه تنها یک عارضه ی نامطلوب گزارش شد که بر طبیعت کلی قابل تحمل بودن مصرف دالباوانسین تاکید می کند. یافته‌ها نشان داد که پس از یک دوره ی پیگیری دقیق 6 ماهه از آخرین دوز دالباوانسین، 82 درصد از بیماران قابل ارزیابی، بهبود یافتند. بهبودی به عنوان عدم وجود عفونت عود کننده یا نیاز به جراحی در سایت اولیه یا مجاور آن، تعریف شد.

این نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد که دالباوانسین به‌عنوان یک گزینه درمانی مؤثر و ایمن، پتانسیل مدیریت استئومیلیت پا مرتبط با دیابت را دارد، به‌ویژه زمانی که تحمل مطلوب و اثربخشی قابل‌توجه آن از هر دو جنبه میکروبیولوژیکی و بالینی در نظر گرفته شود.

استئومیلیت پای مرتبط با دیابت، خطر قابل توجهی را متوجه ی سلامت افراد مبتلا به دیابت می کند که اغلب به استراتژی های مدیریتی پیچیده ای نیاز دارد. یافته‌های درمان با دالباوانسین امید خوبی را فراهم می‌کند و راه بالقوه‌ای را برای بهبود نتایج بیماران ارائه می‌کند. اثربخشی این آنتی‌بیوتیک، همراه با مشخصات تحمل‌پذیری آن، دالباوانسین را به عنوان یک نامزد ویژه در چشم‌انداز در حال تکامل عوارض مرتبط با دیابت قرار می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود تحقیقات بیشتر و کارآزمایی های در مقیاس بزرگ‌تر این یافته‌های اولیه را مستحکم کند و راه را برای درمان‌های مؤثرتر و هدفمندتر در حوزه عوارض پای دیابتی هموار نماید.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/dalbavancin-promising-in-diabetes-related-foot-osteomyelitis-121230